Aanmelden




Laden…

Even geduld...

1112/04/019 ICT binnen vrije ruimte

Doelstellingen:

Innovatie, levenslang leren, zelfgestuurd leren, collaboratief leren, probleemoplossend leren, ICT-integratie, 21ste century-vaardigheden… Boeken zijn er genoeg over geschreven. Maar kunnen we ze ook doeltreffend realiseren in ons onderwijs?

Hoe geven we leerlingen in de vrije ruimte echt verantwoordelijkheid in hun leren en dat van anderen? Hoe realiseren we alle bovenstaande principes? Hoe kan je hiervoor het Belbinprincipe invoeren?

Het project ‘genY’ zal hierbij als good-practice dienen. ‘genY’ won in 2009 de MEDEA-Award voor Creativity en werd door Microsoft in 2011 bekroond met de Innovative Teachers award in Moskou (Rusland). In 2011 wordt het project voorgesteld in Rome (Italië) en Washington (VSA). Meer info op www.geny.be .

In deze workshop leer je omgaan met gangbare ICT-tools, bruikbaar binnen vrije ruimte, je gaat op zoek naar een nieuwe rol voor leerling en leraar. Leerlingen hebben in de 21e eeuw vooral nood aan het ontwikkelen van vaardigheden rond samenwerking, zelfregulerend werken, probleemoplossend denken en creativiteit.

Doelgroep:

Leraren ‘Vrije ruimte”

Leraren actief in groepswerk

Directies

Aanbieder: Dienst nascholing en internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Nascholingen ICT van het VVKSO
Inhoud:

ICT-toepassingen binnen de lessen van vrije ruimte.

Bij het begin van elk schooljaar klinkt de roep naar zinvolle leerinhouden en activerende didactieken. Het gebruik van innoverende leertechnologieën (serious games, interactieve hardware, sociale media,...) botste veelal met de ICT-vaardigheden van de leerkrachten. In deze module leer je hoe de leerlingen zelf kunnen onderzoeken om deze nieuwe technologieën in uitdagende en beklijvende lesvormen te integreren. Als 'digital natives' is werken met ICT voor hen een evidentie, zij detecteren dan ook bijzonder snel de educatieve meerwaarde ervan.

De vakoverschrijdende eindtermen zijn doelen, opgelegd door de overheid, die over de vakken heen in het onderwijsproces dienen geïntegreerd te worden, zoals mediawijsheid, creativiteit, milieubeleid, duurzame ontwikkeling... Je leert hoe de leerlingen er in slagen om wonderwel met een minimum aan middelen, maar een gezonde dosis creativiteit en ICT een maximum aan betrokkenheid te verwezenlijken.

Alles start met het in vraag stellen van huidige lessen en lesmethodes. Je leert leerlingen brainstormen om nadien zelf een nieuwe lesvorm te ontwikkelen, met gebruik van de moderne media!

Strategie en methode:

Demo

Bijkomende info:

De modaliteiten zijn aangepast vanaf het schooljaar 2011-2012. U kunt ze hier nalezen.

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: Ronsijn Steven
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Computerklas VVKSO Antwerpen 2de verdieping (paal) (Afgelast)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • woensdag 1 februari 2012 van 09:30 tot 12:30
Computerklas VVKSO Hasselt (Afgelast)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • woensdag 8 februari 2012 van 09:30 tot 12:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.