ICT-toepassingen binnen de lessen van vrije ruimte.
Bij het begin van elk schooljaar klinkt de roep naar zinvolle leerinhouden en activerende didactieken. Het gebruik van innoverende leertechnologieën (serious games, interactieve hardware, sociale media,...) botste veelal met de ICT-vaardigheden van de leerkrachten. In deze module leer je hoe de leerlingen zelf kunnen onderzoeken om deze nieuwe technologieën in uitdagende en beklijvende lesvormen te integreren. Als 'digital natives' is werken met ICT voor hen een evidentie, zij detecteren dan ook bijzonder snel de educatieve meerwaarde ervan.
De vakoverschrijdende eindtermen zijn doelen, opgelegd door de overheid, die over de vakken heen in het onderwijsproces dienen geïntegreerd te worden, zoals mediawijsheid, creativiteit, milieubeleid, duurzame ontwikkeling... Je leert hoe de leerlingen er in slagen om wonderwel met een minimum aan middelen, maar een gezonde dosis creativiteit en ICT een maximum aan betrokkenheid te verwezenlijken.
Alles start met het in vraag stellen van huidige lessen en lesmethodes. Je leert leerlingen brainstormen om nadien zelf een nieuwe lesvorm te ontwikkelen, met gebruik van de moderne media!