Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Keuze-optie 4: Positief omgaan met stress op de werkvloer: Nicole Van de Weghe

Nicole Vandeweghe.jpg

Programma eerste dag
10u – 12u30
  • Wat is stress? Positief & negatief.
  • Welzijnsbeleid & wetgeving binnen een schoolgemeenschap.
  • Gevolgen van stress op de werkvloer: Herkennen signalen met zichzelf, de medewerkers, de     
    • studenten (oefening 1)
    • Individuele verschillen en omgaan met stress, voorbeeld als leidinggevende (oefening 2)
14u – 18u
  • Bouwstenen bij stressregulatie
  • Verhogen vitaliteit en activeren innerlijke rust. Dynamische relaxatie (oefening 3).
  • Oorzaken van stress: Herkennen van oorzaken van stress op de werkvloer, in balans werk – privé
  • (oefening 4)
  • Demonstratie en oefenen stressmeting.
  • Copingtechnieken en meten van de resultaten. (oefening 5)
  • Bio- neurofeedback bij stress. Toepassingen in het onderwijs. Oefenen met apparatuur.
  • Stress wegdenken (oefening 6)
  • Afsluit van de dag: Activeren van de capaciteiten (oefening 7)

Programma tweede dag

9u – 12u30

  • Specifieke technieken om oorzaken van stress op de werkvloer bij te sturen. Vreugdevol werken:
  • Omgaan met diversiteiten, participatie: mogelijkheden en beperkingen in onderwijs, omgaan met
  • succes en tegenslagen, motiveren en creativiteit stimuleren van medewerkers, omgaan met
  • kwaliteiten en valkuilen. Voorbeelden van oplossingen in de praktijk. (oefening 8)
  • Copingtechnieken voor mens en organisatie. Stress wegdenken, vervolg dag 1 (oefening 9)

14 u – 16 u

  • Copingtechnieken: Omgaan met stress & tijd.
  • Een goede balans werk-privé leven (Oefening 10)