De dag is opgebouwd rond 3 onderwerpen:
1. Goede leraren zijn niet alleen bekwaam, maar ook betrokken en bewogen. Zo worden ze ‘bewogen bewegers’: ze zetten leerlingen in beweging. Wat betekent dit voor hen? Met collega’s gaan ze in gesprek over wat hen inspireert. Ze werken echter niet op een eiland. Op school gaan ze aan de slag met een team van collega’s. Scholen geven dat gezamenlijke engagement vorm via een schooleigen opvoedingsproject. Wat betekent dat in een katholieke dialoogschool? (Patricia Decock en Bellinda Staelens)
2. Krachtig lesgeven: technieken die het klasmanagement ondersteunen. (Tom De Paepe)
3. Islam, migratie, diversiteit, radicalisering zijn dagelijkse thema’s in de maatschappelijke debatten die de samenleving polariseren en voor vertwijfeling zorgen. Ook onze scholen ontsnappen hier niet aan. Leerkrachten weten, ondanks veel ‘goede wil’, niet altijd goed hoe ze met moslimjongeren moeten omgaan. In deze werkwinkel proberen we enkele kaders en handvaten aan te reiken. (Jeroen Van Acker en Samir Assam)
Tijdens de middagpauze voorzien we een contactmoment met de vakbegeleider. We gaan samen iets eten in het naburig sociaal restaurant.