Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/17/07-M02 Module 2 - Werken met bijbelverhalen op school

Doelstellingen:
  • Deelnemers maken kennis met de Bijbel als boek.
  • Deelnemers kunnen de diepere betekenis van een Bijbelverhaal en/of –beeld opentrekken, bv. door gepast gebruik van prentenboeken, naar de leef- en belevingswereld van de kleuter met gerichte aandacht voor de verschillende LRG-componenten.
  • Deelnemers kunnen Bijbelverhalen in de klas gebruiken om het mens-, Gods- en Jezusbeeld bij kleuters te verdiepen.
  • Deelnemers kunnen uitdrukken wat een Bijbelverhaal, een Bijbels beeld, een wonderverhaal, … voor henzelf en voor kleuters kan betekenen.
  • Deelnemers verkennen hoe muzische vorming ten dienste kan staan van godsdienstige beleving.
  • Deelnemers komen tot levensbeschouwelijke dialoog via de kracht van muzische expressie.
Doelgroep:

Directies en leerkrachten kleuter- en eerste graad lager onderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Deze module is een clustering van de vroegere afzonderlijke modules rond Bijbelverhalen. Deelnemers dienen bij inschrijving aan te duiden (zie meerkeuzevraag onderaan) rond welk specifiek onderwerp ze in deze module wensen te werken. 

a)    Basis Bijbelverhalen:

De Bijbel wordt op de eerste plaats als ‘dik boek’ verkend. Verschillende 'soorten' bijbelpublicaties worden in al hun verscheidenheid kritisch verkend aan de hand van een concreet Bijbelverhaal. Tijdens een werkmoment  wordt de doorvertaling gemaakt van een Bijbelverhaal naar de klaspraktijk aan de hand van een kijkwijzer. Vragen die ons daarbij leiden zijn:

  • Wat is de diepere betekenis van het Bijbelverhaal?
  • Hoe kan je met Bijbelverhalen werken, rekening houdend met de verschillende ervaringssituaties en diversiteit van de kleuters? 

Het Werkplan rooms-katholieke godsdienst voor het katholiek kleuteronderwijs in Vlaanderen vormt daarbij de leidraad.

b)    Wonderverhalen

De betekenis van wonderverhalen voor de kleuteronderwijzer en de kleuters in de klas verkennen. Hoe kan je met deze verhalen werken, rekening houdend met de verschillende ervaringssituaties en diversiteit van de kleuters?  Het Werkplan rooms-katholieke godsdienst voor het katholiek kleuteronderwijs in Vlaanderen vormt daarbij de leidraad.

c)    Bijbel muzisch:

Hoe kunnen kleuters via creatieve en muzische activiteiten de groei van levensbeschouwelijke, religieuze en godsdienstige componenten ervaren? Via de verschillende muzische domeinen worden activiteiten verkend en aangereikt.

d)    Prentenboeken en de Bijbel:

Gewone verhalen kunnen een brug vormen naar Bijbelverhalen. Welke zijn geschikte prentenboeken om kleuters te ondersteunen in hun LRG-ontwikkeling? We nemen hierbij de LRG-invalshoek als focus.  De gekozen component vormt de sleutel om te speuren naar de diepere betekenis achter het verhaal. Een prentenboek wordt als voorbeeld aangereikt om de koppeling te maken tussen brugverhaal en mogelijke Bijbelverhalen. Vervolgens wordt, doorheen verschillende ervaringssituaties, de betekenis van de prentenboeken vertaald naar de klaspraktijk. Met behulp van de kijkwijzer gaat het team zelfstandig aan de slag.

Strategie en methode:

Een  bijbelverhaal/prentenboek wordt exemplarisch uitgewerkt. Nadien kan het team praktijkgericht aan de slag met  andere bijbelverhalen/prentenboeken.

Bijkomende info:

Plaats en data: in afspraak met de school

Contactpersoon:
An De Clerck: an.declerck@katholiekonderwijs.vlaanderen
Tel: 0478 53 08 70

Dit zijn de modaliteiten voor deelname aan dit initiatief.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Actualisering

Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 100,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
op afspraak (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.