Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Begeleidingswerk afstemmen op de diversiteit in je scholen

Doelstellingen:

Onze klassen worden meer en meer divers. Deze diversiteit weerspiegelt zich in meertaligheid, anderstalige nieuwkomers, etnische en culturele diversiteit, leerdiversiteit, gender enz. De experten geven de pedagogisch begeleiders inspiratie en handvaten hoe met deze diversiteit kan omgegaan worden zodat iedere leerling tot maximaal leren komt.  

  • Sessie 1 en 2: Aan het eind van deze sessie weten de deelnemers wat culturele diversiteit en taaldiversiteit inhoudt en hoe met deze diversiteit kan omgegaan worden in de klas. Ze maken kennis met enkele tools.
  • Sessie 3 en 4:  Aan het eind van sessie 3 en weten de deelnemers wat genderdiversiteit  en leerdiversiteit inhoudt en hoe met deze diversiteit kan omgegaan worden in de klas. Ze maken kennis met enkele tools. Ze kunnen hun begeleidingsdidactiek afstemmen op dit thema vertrekkende vanuit de beginsituatie van de scholen.

Deze nascholing is een eerste stap die gezet wordt na het beeindigen van het Erasmus + KA2 project UDEL21 rond diversiteit.

UDEL 21 (Use Diversity to Enhance Learning in the 21st century) is een Erasmus+ KA2  project dat liep van september 2015 tot augustus 2018.

De belangrijkste doelen van dit project waren: het ontwikkelen van een gemeenschappelijk kader rond diversiteit, het verzamelen van goede praktijken en voorbeelden en het ontwikkelen van klasactiviteiten en werkvormen (=tools) die kunnen toegepast worden in de scholen. 

Doelgroep:

De nascholing bereikt een publiek van pedagogisch begeleiders (liefst vergezeld door iemand vanuit een school) en andere personeelsleden uit de regio’s en diensten die willen leren rond (brede) diversiteit in onderwijs. 

Inhoud:

Diversiteit in de klas is de norm:  sociale achtergrond, religie, ,leervoorkeur, gen-der, thuistaal, culturele achtergrond zijn actuele voorbeelden. De leeromgeving in onze hedendaagse schoolcontext is niet altijd afgestemd op deze diversiteit. Als pedagogisch begeleider is het belangrijk om kaders en ’tools’ in handen te hebben die leraren kunnen gebruiken om vertrouwd te geraken met de leefwe-reld van de leerlingen in de klas; om de verschillen tussen hun leerlingen te (h)erkennen, zodat ze hierop gericht kunnen inspelen en die verschillen kunnen benutten om zo een rijk en uitdagend leerklimaat te creëren en de leerlingen op-timale leerkansen te bieden. 

Strategie en methode:

De experten presenteren kaders bij de verschillende diversiteitsvelden, geïllustreerd met een UDEL21 ‘tool’. De deelnemers hebben de mogelijkheid tot het stellen van vragen, het voor-leggen van concrete casussen…
De verschillende referaten worden gecombineerd met tools (producten UDEL21) die het leren voor en in diversiteit ondersteunen. 
De deelnemers worden uitgenodigd in een lerend netwerk. (volgende module)

Elke deelnemer wordt vooraf gecontacteerd met vragen naar verwachtingen binnen de mogelijkheden van de nascholing.. Er wordt ook gepeild naar hun beginsituatie.

Vooraf wordt gevraagd naar de verwachtingen van de deelnemers. Tijdens de inleiding worden deze gepresenteerd alsook de na te streven competenties. Op het einde van de nascholing wordt met de groep bekeken of aan de verwachtingen tegemoet gekomen werd.  

Bijkomende info:

Dinsdag 28 mei

  • 08.45u – 09.15u: Onthaal - Diane Van Hove/Marleen Clissen 
  • 09.15u – 09.45u: Kennismaking met het project UDEL21 en de inhoud en doelen van de tweedaagse vorming. Situering van diverstiteit binnen Katholieke Dialoogschool - Diane Van Hove / Marleen Clissen / Ann Declerck
  • 09.45u – 11.15u: Inspirerende verhaal vanuit culturele diversiteit en ruimer - Sophie Dandache
  • 11.15u – 11.30u: Reflectiepauze 
  • 11.30u – 12.30u: Werksessie rond een voorbeeldtool - Marleen Clissen/Diane Van Hove
  • 12.30u – 13.30u: Lunch 
  • 13.30u – 15.00u: Inspirerend verhaal vanuit taaldiversiteit en ruimer - Piet Van Avermaet
  • 15.00u – 15.15u: Reflectiepauze 
  • 15.15u – 16.15u: Werksessie rond een voorbeeldtool - Marleen Clissen/Diane Van Hove

Woensdag 29 mei 

  • 08.45u – 09.15u: Onthaal - Diane Van Hove/Marleen Clissen 
  • 09.15u – 09.20u: Wat voorafging - Diane Van Hove/Marleen Clissen
  • 09.20u – 10.00u: u Introductie tot genderdiversiteit - Diane Van Hove/Marleen Clissen
  • 10.00u – 10.45u: Introductie tot leerdiversiteit - Diane Van Hove/Marleen Clissen
  • 10.45u – 11.00u: Reflectiepauze 
  • 11.00u – 12.30u: 1 De link naar de begeleidingspraktijk: Breng de beginsituatie van je coachees in kaart - Sophie Bolllen 
  • 12.30u – 13.30u: lunch 
  • 13.30u – 13.50u: Introductie op UDL - Marleen Clissen 
  • 13.50u – 15.00u: 2 De link naar de begeleidingspraktijk:  Aan de slag met de tools - Marleen Clissen /Diane Van Hove
  • 15.00u – 15.20u: Verkenning van de mogelijkheden van een lerend netwerk - Diane Van Hove
  • 15.20u – 15.30u: Evaluatie van de tweedaagse vorming - Diane Van Hove

Kwalificatie:

Deze tweedaagse nascholing wil de inhouden van UDEL21(verschillende diversiteitsvelden (taal-, gender-,cultuur-, leer-diversiteit) en de ontwikkelde ‘tools’ actief bekendmaken, verspreiden, bij de pedagogisch begeleiders. De deelnemers krijgen op deze manier een brede kijk op diversiteit. De nascholing  vertrekt vanuit het gegeven dat de deelnemers na de nascholing naar eigen verworven inzicht met het materiaal vrij aan de slag kunnen binnen de regio’s.

Om wat in de nascholing geleerd wordt duurzaam te verankeren in de begeleidingspraktijk raden we de deelnemers aan om samen met een naaste collega (mag ook iemand uit de school zijn) in te schrijven zodat nieuwe ideeën kunnen uitgediept en ervaringen gedeeld worden.

Inschrijven