Geachte
Vanaf 1 mei kunt u inschrijven voor de initiatieven van het werkjaar 2014-2015 via www.nascholing.be.
Dit zijn de rubrieken waarop u momenteel geabonneerd bent. U kunt dit steeds
aanpassen.
Nieuw nascholingsaanbod online
Ook voor 2014-2015 zorgt het VVKBaO voor een breed nascholingsaanbod op maat van het kleuteronderwijs, het lager onderwijs en vormingen voor de volledige basisschool. Het aanbod richt zich zowel op leerkrachten, beleidsondersteuners als leidinggevenden. Er is voorzien in teamgerichte en individugerichte vormingen.
De thema’s die worden aangeboden zijn:
- Godsdienst
- Identiteit en pastoraal
- Het ontwikkelingsplan en de leerplannen
- Muzische vorming
- Wiskunde
- Nederlands
- ICT
- Frans
- Zorgbeleid
- Relationele vorming
- Wereldoriëntatie
- Bewegingsopvoeding
- Regelgeving
- Professionalisering van schoolleiders
- Evaluatie- en loopbaanbegeleiding
- Datagebruik in het kader van kwaliteitsontwikkeling
- Bezinning voor onderwijsmensen
Voor meer informatie kan je terecht op de nascholingsaffiche die was bijgesloten bij School+Visie van april 2014 of op http://www.nascholing.be/vvkBaO. Inschrijven gebeurt online.
Wil je graag met onze professionele nascholers in zee gaan, dan help je ons organisatorisch heel erg door tijdig in te schrijven. (Graag, alhoewel geen must, vóór 31 mei)
Nascholing is… een spat nieuw leven
Sedert 1 mei staat ons nascholingsaanbod 2014-2015 online www.nascholing.be/vvkso. Heb je op het vlak van christelijke inspiratie, ict, implementatie van nieuwe leerplannen of schoolbeleid nood aan een nieuwe invalshoek, inspiratie, verdieping of netwerking, bekijk dan zeker ons aanbod!
Het aanbod bestaat uit herhalingen of verderzettingen van bestaande nascholingen en drie nieuwe projecten implementatie nieuw leerplan:
- Leerlingen laten schitteren met muziek ( tweede graad);
- Taal beschouwen, hoe dan (derde graad);
- Informaticabeheer (derde graad).
De ervaring leert dat sommige projecten snel volzet zijn. Snel inschrijven is dus de boodschap.
Ook nieuw is dat deelnemers nu kunnen inschrijven als nascholingsverantwoordelijke met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Daarnaast blijft de schoolcode voorlopig bestaan. Scholen ontvangen deze week de promotieflyers en de schoolcode om in te schrijven.
Vacature nasscholer VVKBuO
Het VVKBuO zoekt een nascholer (m/v). De vzw Nascholing in het Katholiek Onderwijs en PBDKO werven aan voor het schooljaar 2014-2015 Halftijdse nascholer – halftijdse pedagogisch begeleider competentieontwikkeling ondersteuning type basisaanbod BuBaO (m/v). Voor achtergrondinformatie over het nascholingsproject, zie bijlage. Voor achtergrondinformatie over het project competentieontwikkeling, klik hier
Nieuw aanbod online voor 2014-2015
Het nascholingsaanbod ondersteund door VVKBuO is online sinds 1 mei. Neem zeker een kijkje je www.nascholing.be/vvkbuo. Nog niet alles staat 100% op punt, maar we zijn volop bezig om de laatste afspraken vast te leggen.
Congres volwassenenonderwijs 26-27-28 november 2014
De traditie blijft behouden. VDKVO organiseert van 26 tem 28 november haar 12e congres volwassenenonderwijs. We kiezen ook nu weer voor een opdeling van een 2-daagse workshop voor schoolleiders en een plenaire sessie voor een ruimer doelpubliek. De volledige voorwaarden kan u terugvinden op de website van het congres.
Dit jaar is het centrale thema LEIDERSCHAP. We hebben 6 boeiende sessies, dus snel inschrijven is de boodschap.
Woensdag 26 en donderdag 27 november 2014
Ieder schooljaar wordt in overleg met de adviescommissie van de VDKVO een trainingstraject voorgesteld. Dit traject bestaat uit een 2 daags programma over verschillende onderwerpen.
Iedere deelnemer kan inschrijven voor een traject naar keuze.
Workshopkeuzes
(1) Aini Jappinen: educational/ gedeeld leadership (Engelstalige sessie)
(2) Bart de Bleser (Balans Gent): Creatief leiderschap
(3) Frank de Craecker: Situationeel leiderschap
(4) Geert De Wulf: Onderhandelingstechnieken
(5) Joan De Winne: Persoonlijke leiderschapsontwikkeling:
(6) Nicole Vandeweghe: Positief omgaan met stress
Vrijdag 28 november 2014: keynote leiderschap en volwassenenonderwijs
(1) Peter Van Petegem: Beleidsvoerend of beleidsuitvoerend vermogen: de rol van de schoolleider in het veld van volwasseneneducatie
(2) Lieven Boeve: zijn visie op het volwassenenonderwijs van de toekomst en de impact op het leiderschap.
Loopbaanbegeleiding: een handleiding voor evaluatoren
In nauwe samenwerking met de stafdienst van VDKVO en na overleg met het begeleidingsteam werd een visietekst ontwikkeld over de loopbaanbegeleiding van personeelsleden tijdens hun eerste jaren van een aanstelling in een centrum voor volwassenenonderwijs. Deze handleiding voor evaluatoren is gepubliceerd als Mededeling M-VDKVOO-2012-V01. Het is de bedoeling om deze visie te implementeren in centra voor volwassenenonderwijs.
Daarnaast voorzien we in een vervolgtraject waarbij de klemtoon gelegd wordt op het coachen van meer ervaren leraren.
We hanteren hierbij de volgende werkwijze:
- Twee begeleiders volwassenenonderijs zullen deze teamgerichte vorming brengen op maat van de centra voor volwassenenonderijs omdat niet elke centrum even ver staat in het tra-ject van coachen, functioneren en evalueren. Elke nascholingssessie zal in principe vooraf-gegaan worden door een intakegesprek. De nascholingen vinden plaats in centrum zelf.
- Centra hebben vaak erg gerichte vragen rond functioneren, evalueren en het volgen van correcte procedures. Een stafmedewerker (Kurt Berteloot, directeur VDKVO) zal in het kader van deze teamgerichte vorming en specifiek over deze materie de nascholers en de evaluatoren bijstaan met juridisch advies.
In bepaalde gevallen zal een beroep gedaan worden op externe experts. We denken hierbij bijvoor-beeld aan scholen die nog training willen rond gesprekstechnieken (bij functionerings- en evaluatie-gesprekken) of rond coaching.
Positief omgaan met stress op de werkvloer
Welbevinden, time management, stress en emoties hebben een grote invloed op de prestaties van je teams. Als leidinggevende kan je je via deze sessie verder verdiepen en leren hoe je via kleine acties, trainingen en oefeningen kan komen naar vreugdevoller werken en leven en hoe je dit als leidinggevende kan faciliteren.
De algemene doelstelling van deze sessie is te ervaren, technieken te oefenen om direct in de werkomgeving toe te passen en concrete resultaten te boeken.
- Herkennen van stresssignalen & oorzaken als directie en bij medewerkers
- Verhogen weerbaarheid tegenover oorzaken en gevolgen van stress
- Inzicht en ervaringsgericht oefenen in stressmetingen
Trainen coping technieken objectief te volgen resultaten
Onderhandelen kan je leren: vervolgsessie
De opleiding omvat een dag voor diegenen die reeds de eerste module van twee dagen ‘onderhandelen’ hebben gevolgd tijdens het congres volwassenenonderwijs 2013.
In deze opleiding leggen we de nadruk op de sociale vaardigheid van effectief leren onderhandelen en dit volgens Kolb : ervaringsgericht leren.
Inhoud:
- intervisiemoment;
- overtuigen, beïnvloeden en argumenteren + praktische oefeningen;
- onderhandelen met lastige mensen : theoretisch kader;
- argumenteren en foute argumentatie:
- assertieve communicatie;
- zelfvertrouwen opbouwen;
- omgaan met weerstand.
Dit is een interactieve opleiding met heel wat didactisch materiaal om bepaalde processen te illustreren en te laten aanvoelen.
Activerende werkvormen in de klas
Tijdens deze sessie maken lesgevers kennis met een waaier aan activerende werkvormen die kunnen geïmplementeerd worden in de lespraktijk.
De deelnemers maken kennis met een aantal van de 130 werkvormen uit het boek ‘Het gaat steeds beter’ en ervaren de vier fasen van de cyclus van ervaringsleren: ervaren, reflecteren, conceptualiseren en toepassen. De deelnemers kunnen na afloop de inhoud van het lesconcept van activerend opleiden uitleggen en toepassen in hun eigen praktijk en een adequate werkvorm kiezen, rekening houdend met verschillende criteria.
Bezinning voor onderwijsmensen in de abdij van Averbode
Deze bezinning wordt niveau overstijgend georganiseerd en leert je kansen benutten om te reflecteren over de eigen inzet in het onderwijs als een gelovig engagement.
Concreter
- oefenen in stil worden
- oefenen van een luisterende houding
- oefenen in bedachtzaam spreken vanuit de eigen binnenkant
- het ritme van de abdijgemeenschap beleven in bidden en vieren
- nadenken over de eigen inzet in het onderwijs en verkennen van de plaats van het geloof daarin
Motivatie vinden in inspirerende ontmoetingen met een gedreven bezinningsbegeleider, met collega’s in het onderwijs, met de abdijgemeenschap, met de abdij zelf, met jezelf en je werk, met God die je in alle ontmoetingen draag
Preventieadviseur interne dienst: basisopleiding
Dit is een individugerichte nascholing voor leraren, ondersteunend personeel en andere personeelsleden van scholen van het katholiek gewoon en buitengewoon basis– en secundair onderwijs, volwassenenonderwijs of van katholieke internaten die door hun schoolbestuur voltijds of deeltijds aangesteld zijn of zullen worden als preventieadviseur.
De opleiding heeft tot doel de preventieadviseur de nodige kennis en vaardigheden aan te reiken om het beleid inzake preventie en bescherming op school te adviseren (officieus niveau 3 genoemd), al dan niet onder het toezicht van een leidend preventieadviseur van niveau 1 of niveau 2.
Daarentegen zijn preventieadviseurs van schoolbesturen die minimaal 200 werknemers tewerkstellen of die bepaalde risicoactiviteiten uitvoeren, verplicht een aanvullende vorming voor preventieadviseur niveau 1 of niveau 2 te volgen. Voor hen is deze opleiding dus NIET voldoende.
Besturen/inrichtende machten
|
We blijven de vinger aan de pols houden…
Voor volgend schooljaar staat er weer heel wat nieuws gepland voor bestuurders (http://www.nascholing.be/vimko).
We starten het vormingsjaar in oktober 2014 met een Masterclass verzorgd door een autoriteit in de profitsector: mevrouw Saskia Van Uffelen neemt ons mee in de ondernemerswereld.
Christelijke identiteit en pastoraal is het eerste vormingsthema dat onder uw aandacht wordt gebracht in november/december 2014.
Het vervolgscenario van bestuurlijke schaalvergroting wordt daarna in de maand januari 2015 opgenomen.
We herhalen in maart 2015 de succesformule van het voorjaarsseminarie met een aantal nieuwe keuzemogelijkheden.
Tot slot is er steeds de mogelijkheid een vorming op maat aan te vragen gedurende de loop van het schooljaar 2014-2015. U mag nu al contact opnemen voor info of vragen en u kan reeds inschrijven.
Versterk de verbinding
Het jaarthema van de vrije internaten voor schooljaar 2014-2015 is: “Versterk de verbinding”. In onze samenleving is er een grote nood aan kwaliteit in het contact met de ander. Wie met empathie openstaat voor de wereld van de ander, zet de eerste stap op weg naar verbinding en helpt om echt contact te krijgen met mensen.
We werken dit jaarthema uit op de nationale studiedag op vrijdag 10 oktober in het Pand in Gent. Daar geeft Frederik Imbo een introductie op het thema met zijn voorstelling “Rondpunt: als het vierkant draait” waarbij we de principe van geweldloze communicatie te zien en te horen krijgen. Het namidagprogramma bestaat uit een naverwerking van de principes van geweldloze communicatie met het eigen internaatsteam.
Op de regionale studiedagen op de 4 vrijdagen van november benaderen we het thema verbinding vanuit diverse invalshoeken. Bij inschrijving kiest u voor één onderwerp.
- verbondenheid en vertrouwen als uitdagingen voor een kwalitatief internaat (Noël Selis)
- een sociale mediabeleid op internaat (Jo Bultheel)
- geweldloze communicatie in de praktijk (Corrylaura Van Bladel)
- cyberpesten (enkel in bisdom Brugge)
Nieuw project voor volgend schooljaar:
- Van ik naar wij: via creatief-didactische werkvormen (Thomas De Mulder en Rishi Panchasara). Dit wordt een actieve en creatieve vorming om nadien onmiddellijk toe te passen bij de internen.
Verder bevelen we de volgende projecten warm aan:
- basiscursus motiverende leerbegeleiding (Justine Van Cauwelaert)
- Themadag rond leerbegeleiding (Justine Van Cauwelaert)
- Seminarie voor beheerders (Peter Engelborghs)
- Functioneringsgesprekken in de praktijk en loopbaanbegeleiding (Peter Engelborghs)
- Seminarie voor opvoeders (diverse lesgevers)
Meer info over elk project vindt u op de website van de Dienst Internaten www.internaat.be. Inschrijven kan via de beheerder op www.nascholing.be
Inkoopbeleid & overheidsopdrachten voor onderwijsvzw’s
De opdrachten van inrichtende machten vallen sinds 1 juli 2013 onder het toepassingsgebied van de wetgeving overheidsopdrachten. Wat betekent dit concreet voor onze inrichtende machten? Hebben we alleen oog voor de juridische complexiteit van de overheidsopdrachtenwetgeving? Of zien we die wijziging ook als een opportuniteit om ons inkoopbeleid kritisch onder de loep te nemen. Hoe pakken we het aan?
Op die vragen wil deze opleiding een antwoord bieden. Deze opleiding kun je nog in juni volgen en je vindt hier meer informatie.
Opleiding Financieel beleid voor de schoolleider
Deze korte opleiding wil leidinggevenden zonder financiële vooropleiding in het vrij onderwijs leren wat zij moeten weten over financieel beleid om - zonder dat zij gespecialiseerde expertise verwerven – om inzichtelijke gesprekken te kunnen voeren over o.m. de boekhouding, de planning van investeringen, de jaarrekening, de gevraagde ratio’s.
Na afloop van deze opleiding kunnen de leidinggevenden op een geïnformeerde manier overleggen met de deskundigen binnen de school, kunnen zij het gesprek voeren met de commissaris-revisor over diens taken en vaststellingen en kunnen zij de raad van bestuur informeren over (de resultaten van) het gevoerde financieel beleid. Deze opleiding kun je nog in juni 2014 volgen en meer informatie vind je hier.
Professionele leerkracht
Vanuit de jarenlange internationale ervaringen biedt DNI-VSKO verschillende modules aan om de professionele leer kracht van je team te versterken. DNI-VSKO biedt hiervoor drie modules aan die je zowel individueel als met het team kan volgen, nl. de module coachen, de module feedback en de module je eigen praktijk onderzoeken. Je kan de modules afzonderlijk bijwonen.
Info raadplegen en inschrijven kunt u via deze link.
PaLeD: Studienamiddag 14 mei 2014
De werkgroep PaLeD (= Pastoraal en Levensbeschouwelijke Diversiteit) stelt op woensdagnamiddag 14 mei haar nieuwe publicatie voor. Bij deze voorstelling horen een aantal werkwinkels waarin verscheidene aspecten van de pastoraal in levensbeschouwelijke context belicht worden. Op deze plaats vindt u meer informatie!
Tegelijk met de publicatie zal hier een website ontsloten worden waar materialen en achtergronden beschikbaar zullen gesteld worden.
Voor info en inschrijvingen kan u terecht op de nascholingsite. Klik op de link en je komt meteen op de module. Om in te schrijven meld je je aan als school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie om deze pagina te kunnen openen. Informeer bij je directie of bestuur van je organisatie.
Internationale cursussen
Studyvisit Finnish educational system in Oulu van 12 tot 17 oktober 2014
Effective continuing professional development in Lissabon van 28 september tot 4 oktober 2014
Leading educational change in Praag van 22 tot 28 februari 2015
Evidence based teaching and learning in Malaga van 9 tot 15 november 2014
Studyvisit Dene Magna in Mitcheldean, Gloucester van 11 tot 13 maart 2015
Internationaal seminarie
“Beter leren in diversiteit”
Woensdag 19 en donderdag 20 november
Domein Duinse Polders, Blankenberge
Deelname € 250
De internationale keynote wordt gebracht door Geoff Petty. Vanuit het boek “evidence based teaching – a practical approach” licht Geoff Petty toe hoe de evidence verzameld door o.a. Marzano en Hattie in de praktijk kan toegepast worden. Geoff Petty stelt vast dat er binnen de maatschappij en bijgevolg ook binnen de scholen toenemende heterogeniteit is. De diversiteit onder leerlingen in scholen grijpt de keynote speaker aan om de kernopdracht van scholen, nl. ‘leren’ nog beter realiseren.
Na de internationale keynote focussen Vlaamse autoriteiten en Geoff Petty in themasessies op hoe je beter leert in diversiteit. Tussendoor worden deelnemers uitgedaagd om het geleerde met collega’s te delen en te verwerken zodat er actiepunten kunnen meegenomen worden naar de eigen organisatie.
Voor de themasessies heeft DNI-VSKO nu al de toezegging van prof. Bieke De Fraine (KULeuven), Kris Van den Branden (KULeuven) , Christophe Lafosse (KULeuven) , Arnoud Raskin en Erik Duval.
Nodig alvast je collega’s ook uit! Meer informatie vind je op onze congreswebsite die we meer en meer aanvullen.
Erasmus+ schrijven van een Europees professionaliseringsplan
In 2 sessies toont DNI je de weg om een Erasmus+ Europees professionaliseringsplan te schrijven en op die manier met je school te kandideren om beurzen te ontvangen voor Europese professionalisering. Een Share Point geeft antwoorden op al je vragen en ondersteunt je bij het schrijven van het plan.
Meer informatie en inschrijven vind je hier
Finnish lessons
Tijdens een avondsessie maak je kennis met het Finse onderwijssysteem en krijg je informatie over de onderwijskundige aanpak in Finland die tot opmerkelijke resultaten leidt.
Meer informatie en inschrijven vind je hier
Nascholingen ICT voor alle leerkrachten die ICT willen inzetten binnen en buiten de klas
Onder nascholingen ICT vind je een uniek aanbod aan ICT-modules voor het onderwijs. Er zijn heel veel nieuwe modules bijgekomen die inspelen op de laatste trends.
De nascholingen zijn bestemd voor zowel de beginnende ICT-gebruiker als de gevorderde. Voor elke leerkracht zijn er aangepaste modules om ICT in de lespraktijk te integreren en de leerplannen te ondersteunen. Voor verschillende studierichtingen is een specifiek aanbod uitgewerkt. Er zijn meerdere modules waarin nieuwe tendensen binnen ICT en onderwijs aan bod komen zoals flipping the classroom. Ons aanbod nascholingen over het gebruik van tablets is uitgebreid met verschillende nieuwe modules voor elk type tablet. Er is ook een ruim aanbod voor de ICT-coördinator.
De modules zijn onderverdeeld in een aantal rubrieken nl.
- Beeld, video en geluid
- Boekhouding, kassa- en voorraadbeheer
- ICT-coördinatie
- ICT-integratie in vakken
- ICT-lesmateriaal creëren
- Informatica in de 2e graad
- Leerlingen actief betrekken in je les met ICT
- Kantoor en verkoop
- Mode
- Office toepassingen
- Presenteren
- Scholen voor Wetenschap en Techniek (S-We-Te)
- Tablets in het onderwijs
- Toegepaste Informatica in Boekhouden-Informatica en Informaticabeheer
- Web 2.0 en online samenwerken
- Vakoverschrijdend
- Websites maken
- Basisonderwijs
- Buitengewoon onderwijs
Het volledige aanbod vind je op http://www.nascholing.be/ict. Ons team van deskundige medewerkers staat klaar om leraren, directies, omkadering … uit het secundair -, buitengewoon - en basisonderwijs te professionaliseren. Ook vraaggestuurde nascholingen zijn mogelijk. Wens je ICT-integratie in je school te bevorderen, leerkrachten meer ICT-vaardig te maken, de tablet te introduceren. Wij maken een nascholing op maat, inspelend op je behoeften. Voor meer info, contacteer greet.vanderbiesen@vsko.be.
Houd er rekening mee dat meerdere modules snel volzet zijn.
Wij danken u voor het vertrouwen in onze diensten!
Marleen Decuyper, Coördinator DNI – VSKO Rik Vanderhauwaert, Directeur
DNI – VSKO
|