Aanmelden




Laden…

Even geduld...

85117-Ind-G Trefdag Nt2 - Gent

Doelstellingen:

logoTrefdagenNt2_2012.png

4_PBD_VOCVO.jpg

logoHvN.gif

De Trefdag Nt2 beoogt:

  • deskundigheidsbevordering op vlak van didactiek van taalverwerving
  • vernieuwende inzichten en concepten delen
  • goede voorbeelden van praktijken uitwisselen
  • netwerkvorming bevorderen
Doelgroep:

Docenten en verantwoordelijken Nt2 van alle aanbodsverstrekkers uit alle regio’s zijn op deze trefdag welkom!

Aanbieder: Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI) i.s.m. Samenwerkingsverband Huizen van het Nederlands en de Begeleidingsdiensten van het Volwassenenonderwijs
Inhoud:

PROGRAMMA

  • 08.45 u. – 09.15 u.: onthaal
  • 09.30 u. – 11.00 u.: ronde 1

1. Les geven in een multiculturele samenleving – Joan Leeflang (ODICE)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

Les geven in een interculturele context vergt een aantal competenties. In een interactieve workshop verwerven de deelnemers inzichten over de competenties die ze nodig hebben. Ze doen dit aan de hand van voorbeelden van methodieken over omgaan met diversiteit. Na de workshop weten de deelnemers hoe ze interculturele competenties kunnen gebruiken in hun dagelijks leven.

2. Leerstrategieën voor ‘uitgeleerden’? – Anne Kerkhoff en Christel Kuijpers (Fontys Lerarenopleiding Tilburg)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

Bijna iedere docent kent ze: ‘uitgeleerde cursisten’. Het gaat om cursisten die geen vooruitgang meer lijken te maken, hoe gemotiveerd ze soms ook lijken en hoe trouw ze de lessen blijven volgen. In deze workshop gaan we na wat er met deze cursisten aan de hand kan zijn, en vooral hoe we hen misschien kunnen helpen om verder te leren.

Na een korte plenaire presentatie wisselen we onderling en met de inleiders ervaringen en opvattingen uit met betrekking tot kenmerken van ‘uitgeleerden’. Zo doen we praktische ideeën op omtrent manieren waarop we cursisten kunnen helpen om weer te ‘leren leren’.

 3. Doorstroom CBE-CVO: tweerichtingsverkeer! – Luc Bogaerts (VOCVO)

Deze workshop wordt over twee rondes gespreid. Als je voor deze workshop inschrijft, kan je in de volgende ronde enkel Deel 2 verder volgen en geen andere workshop kiezen!

De doorstroom van cursisten basiseducatie naar een CVO verloopt dikwijls moeizaam. CVO’s van hun kant hebben het soms moeilijk cursisten (tijdig) door te verwijzen naar een CBE. Wat zijn de redenen? Hoe komen we tot gedragen oplossingen?

In een eerste luik focust de workshop op doorstroom als tweerichtingsverkeer en op doorstroom in een breder perspectief dan NT2 alleen. Wat zijn verschillen tussen basiseducatie en secundair volwassenenonderwijs: we zoomen in op regelgeving, opleidingsprofielen en leerplannen, op didactiek.

In een tweede luik gaan we dieper en praktijkgericht in op hoe de kloof tussen CBE en CVO kan gedicht worden. Interactie vanuit (eigen) praktijkvoorbeelden NT2 is hier aan de orde. We gaan samen op zoek naar kwaliteitscriteria voor een goede afstemming op het vlak van doelen, inhouden, didactiek.

De deelnemers hebben praktijkervaring met het thema en brengen standpunten naar voor die in het eigen centrum gedragen zijn. De deelnemers zijn vertrouwd met de leerplannen NT2.  

4. Gecombineerd leren ook iets voor NT2! - Tom Baetens (CVO Leerstad)

In deze sessie toont CVO Leerstad hoe ze gecombineerd onderwijs aanbiedt aan NT2-cursisten. Je bekijkt voorbeeldlessen, krijgt uitleg over hoe het centrum dat aangepakt heeft en over het materiaal dat gemaakt werd. Je krijgt inzicht in de succesfactoren en de valkuilen en staat ook stil bij het evalueren in gecombineerd leren.

5. Leren luisteren naar je klas -  Katrijn Goffin (HvN Brussel)

Je wil in de klas graag wat meer aandacht geven aan de verstaanbaarheid van je cursisten. In deze workshop concentreren we ons op het proces dat noodzakelijk is vóór we gericht kunnen gaan werken rond uitspraak in de klas, namelijk de cursisten observeren, de problemen in kaart brengen en vervolgens prioriteiten stellen in de aanpak ervan. We beluisteren fragmenten van begeleide cursisten en  beoordelen samen de verstaanbaarheid.

6. Energize & Focus – Leen De Koker (Inspinazie)

Energizers en focussers zijn zeer waardevol: om (dieper) kennis te maken, om vertrouwen te scheppen, om een training, workshop of vergadering te verluchten,... De energizers en focussers liggen in de lijn van impro-technieken: ze worden gekenmerkt door samenspel, loslaten, vertrouwen, connectie, concentratie en spelplezier. Deze workshop is voor iedereen die groepen begeleidt of leidt of vormingen geeft.

7. Het leven zoals het is: Nederlands – Johannes Rumbaut en Arezki Bekkour (CBE Zuid-Oost-Vlaanderen)

In deze interactieve vorming vertrekken we vanuit een authentiek document (tekst, luisterfragment, etc.) om tot enkele voorbeelden van taaltaken te komen. Op hun beurt lokken deze verschillende andere deeltaken uit die echt kaderen in de leefwereld van de NT2-cursisten.  waarin de deelnemers zelf meedenken en uiteindelijk een eindproduct en enkele tips meekrijgen.

8. Leerpaden Nt2. Materiaal voor e-learning met Toll-Net! – Rik Dalle (Toll-Net)

Tijdens deze sessie delen wij de ervaringen van het samen ontwikkelen van e-content binnen een community van docenten NT2. De community biedt een nascholing in een taakgerichte e-didactiek. Wat is de werkwijze? Wat zijn de voordelen, de moeilijkheden, de resultaten,…? We bekijken samen met een lesgever die lid is van de ontwikkelgroep enkele leerpaden voor cursisten Nt2. Deze workshop richt zich op verschillende richtgraden en op het publiek van CVO én van Basiseducatie.

9. Spelling en interpunctie  -  Marian Goossens (CVO Crescendo Mechelen) en An Wouters (CVO TSM Mechelen)

In deze workshop tonen we enkele werkvormen waarmee je spellingproblemen op een speelse manier aan de man kunt brengen. We denken hierbij aan de schrijfwijze van het werkwoord, het adjectief, de hoofdletters enz. Bovendien focussen we ook op interpunctie: waarom schrijven we een punt achter een zin, waarom horen hier komma's, hoe zit het met aanhalingstekens enz.? Met andere woorden: we stappen af van het klassieke leermodel en tonen hoe je spellinglessen ook op een aangename manier - zowel voor de docent als voor de cursist - kunt organiseren. Welkom!

  • 11.00 u. – 11.30 u.: pauze en materialenmarkt
  • 11.45 u. – 13.15 u.: ronde 2

1. Les geven in een multiculturele samenleving (Deel 2) – Joan Leeflang (ODICE)

 Vervolg van deel 1.

2. Leerstrategieën voor ‘uitgeleerden’? (Deel 2) – Anne Kerkhoff en Christel Kuijpers (Fontys Lerarenopleiding Tilburg)

 Vervolg van deel 1.

3. Doorstroom CBE-CVO: tweerichtingsverkeer! (Deel 2) – Luc Bogaerts (VOCVO)

 Vervolg van deel 1.

4. Kapstokken voor een volwassen volwassenenonderwijs – Leo De Clerck (SCVO Sité)

In deze workshop lichten we een alternatieve benadering toe. Trefwoorden: taaltaken, klasprojecten, individuele(re) benadering, sneller evalueren met evaluatiesjablonen, werken met een drie-kleuren-code (rood, geel, groen), lessen op niveau van de cursist, Freinet, …. Geen getheoretiseer maar alles is direct in de praktijk toepasbaar. Vooral geschikt voor het verlengd traject en basiseducatiecursisten maar zeker ook te gebruiken in het regulier en sneltraject.

Uw vragen zijn de kapstokken van deze interactieve workshop. We vertrekken vanuit uw praktijk. Mail uw vraag/vragen ten laatste 1 week op voorhand (wat verwacht u van uw cursisten, wat zijn uw specifieke problemen, …?) naar dutchlanguage@hotmail.com en vermeld zeker de plaats van de workshop (!)

5. NT2 in de wettelijke context: HvN en Inburgering – Leen Gaublomme (HvN Gent), Dolores Piscador (Inburgering), Bouke De Vis (HvN O-Vlaanderen)

 Het eerste deel biedt een overzicht van de intake-procedure bij het Huis van het Nederlands. Hoe verloopt de screening en doorverwijzing en welke testen moet de cursist afleggen. Je krijgt een volledig overzicht van alle mogelijke trajecten in het NT2- landschap. We besteden ook aandacht aan de verplichtingen waarmee de cursist te maken krijgt. Deze workshop is vooral interessant voor beginnende en nieuwe leerkrachten.

Het tweede deel geeft een blik op inburgering : doelgroep, het inburgeringstraject, boetebesluit, samenwerkingsverbanden, wat doet Kom-pas nog extra.

6. i-Luisteren en i-kijken – Erwin Taets (Katho)

Het verzamelen van degelijk, kwalitatief hoogstaand en interessant kijk- en luistermateriaal voor de taallessen is niet eenvoudig. Leesmateriaal vinden we snel genoeg in kranten, tijdschriften en op websites. Maar hoe komen we aan kijk- en luistermateriaal dat geschikt is voor onze lessen? Waar is materiaal te vinden? Hoe slaan we kijk- en luisterfragmenten op om ze te gebruiken in de les? En wat zijn enkele moderne, vernieuwende ideeën op het gebied van kijk- en luistervaardigheid, de integratie van ICT en BZL, en hoe kan het internet als schatkamer voor kijk- en luistervaardigheid ons leven als lesgever makkelijker, afwisselender en vooral interessanter maken? Dat is het onderwerp van de bijscholing iLuisteren en iKijken. De bijscholing is een boeiende lezing boordevol praktische tips waarmee u direct zelf aan de slag kunt. Leer:

  • waar u kijk- en luistermateriaal op het internet vindt;
  • hoe u dat materiaal op uw eigen pc kunt opslaan;
  • hoe u op afwisselende manier met luistermateriaal in de klas aan de slag kunt.

De bijscholing is bedoeld voor beginnende computergebruikers zonder enige specifieke voorkennis behalve een basisvertrouwdheid met Windows of OS/X.

7. Energize & Focus – Leen De Koker (Inspinazie)

Energizers en focussers zijn zeer waardevol: om (dieper) kennis te maken, om vertrouwen te scheppen, om een training, workshop of vergadering te verluchten,... De energizers en focussers liggen in de lijn van impro-technieken: ze worden gekenmerkt door samenspel, loslaten, vertrouwen, connectie, concentratie en spelplezier. Deze workshop is voor iedereen die groepen begeleidt of leidt of vormingen geeft.

8. Het nut van de rode pen: Of, hoe en wanneer correctieve feedback bijdraagt aan de schriftelijke taalvaardigheid van tweedetaalleerders - Catherine van Beuningen (Universiteit van Amsterdam)         

Hoewel het corrigeren van taalfouten in teksten van tweedetaalleerders in de (NT2) onderwijspraktijk heel gebruikelijk is, is de effectiviteit van deze feedbackmethode omstreden. Sommige onderzoekers verwachten zelfs dat correctie eerder een schadelijk dan een gunstig effect heeft op het proces van tweedetaalverwerving. In deze lezing worden (1) argumenten voor en tegen schriftelijke correctie besproken, (2) resultaten gepresenteerd van recente onderzoeken die inzicht bieden in de vragen of, hoe en wanneer schriftelijke correctieve feedback een positief effect heeft op de taalvaardigheid van tweedetaalverwervers en (3) deze onderzoeksinzichten vertaald naar implicaties en suggesties voor de onderwijspraktijk.

9. Riedelen Zo gezegd - Tien Callaerts (CVO Brussel)

De workshop behandelt Riedelen als creatieve spreekvorm om spreekdurf te verhogen en gewone woorden, uitdrukkingen en basisconversaties in te slijpen. De workshop licht ontstaan en  nut toe van riedels, maar deelnemers gaan ook zelf aan de slag met het maken van riedels. Ze ontvangen een bundel met tekst met handige tips en cd van riedels voor 1.1 bij Zo gezegd.

Strategie en methode:

Workshops

Bijkomende info:
  • Hoe krijg ik een attest?

Enkele dagen na de Trefdag ontvangt u een verzoek om een on line evaluatie in te vullen. Na deze evaluatie krijgt u een link naar het attest (.pdf) dat u kan afdrukken.

  • Kan ik mijn keuze van de sessies nog aanpassen?

Je kan jouw keuze na inschrijving nog aanpassen door opnieuw in te loggen. De aanpassing kan niet meer na het afsluiten van de inschrijvingsperiode. Er worden geen terugbetalingen gedaan.

Meer info op de portaalsite: http://www.trefdagen.vwoland.be/

Sessies: 2 sessie(s)
Kwalificatie:

Workshops

Voorwaarde:

Voor dit initiatief kan u inschrijven van 12 maart tot en met 30 maart 2012.

Uitschrijven kan ook tot en met 30 maart 2012. Na deze datum wordt geen terugbetaling voorzien. Om uw inschrijving te annuleren, moet je opnieuw inloggen op www.nascholing.be//index.aspx?type=6


Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 31 maart 2012 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 15,00 Euro
Lesgever: Baetens Tom
Van Beuningen Catherine
Gaublomme Leen
Vienne Matthias
Bogaerts Luc
Leeflang Joan
Goffin Katrijn
Piscador Dolores
Rumbaut Johannes
Kerkhoff Anne
De Vis Bouke
Kuijpers Christel
Wouters An
Bekkour Arezki
De Clercq Leo
Dalle Rik
Callaerts Tien
Taets Erwin
De Koker Leen
Goossens Marian
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Huis van het Nederlands (Inschrijven afgesloten)
Kongostraat 42
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 20 april 2012 van 09:30 tot 13:15
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.