Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MBZ-1 Open deur brede basiszorg: Dag van de klasleerkracht van de lagere school

Doelstellingen:

We zetten de deur open voor leerkrachten van de lagere school.

Na het openingsreferaat:  “De “leer-kracht” van elk kind” door Ludo Heylen worden verschillende praktijkgerichte werkwinkels aangeboden.

Tijdens het plenum en de verschillende werkwinkels, gericht naar zowel startende als ervaren leerkrachten, laat je je inspireren en doe je nieuwe inzichten op voor je eigen school- en klaspraktijk.

Doelgroep:

Klasleerkrachten van de lagere school

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Programma:

 08.30: Onthaal met koffie en mogelijkheid om de ‘boekenbeurs’ te                  bezoeken

09.00: Openingsreferaat door Ludo Heylen

10.30: Pauze met mogelijkheid om de ‘boekenbeurs’ te bezoeken

11.00: Gekozen werkwinkel: deel 1

12.30: Lunch: warme maaltijd en mogelijkheid om de ‘boekenbeurs’ te            bezoeken

13.45: Gekozen werkwinkel: deel 2

15.15: Voorziene einduur

Na een plenaire opening waarin Ludo Heylen ons meeneemt in zijn verhalen over “De “leer-kracht” van elk kind” , kunnen de deelnemers een werkwinkel bijwonen die om 12.30 u onderbroken wordt voor een warme maaltijd.

Voor de volledige beschrijving werkwinkels klik hier.

OPGELET! Omdat WW 7 door omstandigheden nog moest gewijzigd worden, vindt u de correcte inhoud ervan hieronder bij de vermelding van de werkwinkel.

Er is keuze uit elf werkwinkels:

WW1: Thuis praat ik ook…                                                  

 (Gerda Bruneel, pedagogisch begeleider VVKBaO)

WW2: Binnenklasdifferentiatie: gras groeit niet door eraan te trekken.

(Ingrid Schoofs en Greet Heyvaert, pedagogisch begeleiders Rand en Taal)

WW3: Handelingsgericht werken: de leerkracht doet ertoe!  

(Rita Mouton, pedagogisch begeleider BaO Mechelen-Brussel)

WW4: “Sttt kijk, ik voel het eerste leerjaar kriebelen.“  

 (Els Cordewiner, leerkracht 1ste leerjaar VBS De Mozaïek Roosbeek en Ellen Bauwens,  pedagogisch begeleider VVKBaO – Greet Verbeken, pedagogisch begeleider Rand en Taal)

WW5: Binnenklasdifferentiatie :  hoe deze complexe taak haalbaar wordt…                                                                    

(Sofie Cumps klasleerkracht 6de leerjaar VBS Ourodenberg en Mieke Van Vlasselaer, pedagogisch begeleider BaO Mechelen-Brussel)

WW6: Heeft mijn klas meer dan 4 hoeken?                                      

(Sara Neufkens, leerkracht 6de leerjaar H.-Hartschool Jette en Gerda Geenens, pedagogisch begeleider Rand en Taal)

WW7: De meethoek… waar meten weten wordt …

(Lieve Van Genechten, leerkracht 1ste graad VBS Den Hulst Testelt en Sonia Backx, pedagogisch begeleider BaO Mechelen-Brussel)

Hoe komt het toch dat meten en metend rekenen een zorg blijft in de basisschool? Menig collega zit er verveeld mee: hoe kan je als leerkracht dit aanpakken? Waar hou je rekening mee? Wat heeft de leerling nodig? Hoe organiseer je dit dan? Deze zorg pakten we op en bouwden met een groep leerkrachten de meethoek uit. Het werd een proces van zoeken en groeien, van leren en herbeginnen, van twijfelen en ervoor gaan… Door al die groeipijnen heen stelden we vast: dit is de weg waar meten weten wordt… Juf Lieve deelt graag deze weg met jou…

Leerkrachten die voor deze werkwinkel kiezen brengen hun leerplan wiskunde mee.

WW8: Team teaching.                                                           

 (Miranda Tobin en Antonio Cristiano, pedagogisch begeleiders Rand en Taal)

 WW9: LEESPLEZIER, de motor van een goed leesproces! 

(Daniëlle Daniëls, rijke ervaring o.m. als onderwijzeres, remedial teacher, boekenjuf, stafmedewerker CEGO, navormer Leesbevordering en Taalvaardigheid en Marleen Coppens, boekenjuf VBS Regina Caeli Dilbeek)

 WW10: Wiskunde en spelen, spelen en wiskunde.

(Antoine Lievens, docent hogeschool Sint-Lieven)

WW11: Omgaan met leervoorsprong in de basisschool.           

(Magda Van Doninck, wist haar school op te werken als “voorbeeldschool voor zorg”,  nu medewerker van EduRatio)

Strategie en methode:

Plenaire sessie + workshops

Bijkomende info:

* Per lagere school moeten 2 leerkrachten als tandem inschrijven voor dezelfde werkwinkel. 

* Er moet slechts voor 1 werkwinkel gekozen worden. 

* DPB Mechelen-Brussel ligt op wandelafstand van het station Mechelen-Nekkerspoel.

Voor wie met de auto komt: de parking aan de DPB is zeer beperkt, dus allicht geen plaats. Parkeren kan gratis op het Douaneplein, goedkoop op de parking Zandpoortvest (naast Thomas More hogeschool) en prijzig ondergronds in parking Veemarkt of Grote Markt (op 2' van locatie nascholing). 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Bereid zijn om met je collega na te denken over concrete stappen die je wil zetten in de eigen school. 

Per school (niet per SG) schrijven steeds 2 leerkrachten in.


Voor dit initiatief moeten minimum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 21 februari 2014 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPB Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 26 februari 2014 van 08:30 tot 15:15
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.