Een vreemde taal leren in het bso? Zeker niet “vanzelf-sprekend”!!!!
Om vandaag mee te kunnen in onze maatschappij heeft iedereen echter nood aan vreemde talen! Vooral voor bso-leerlingen is het van heel groot belang zelfredzaam te zijn en te leren durven in een vreemde taal. Tijdens de nascholing leren leerkrachten bso aan de hand van concrete lesvoorbeelden hoe het kan. Leerlingen kunnen, net als in het echte leven, meteen aan de slag in het Engels, zonder veel grammaticale kennis. Daarvoor gebruiken we liefst authentiek materiaal. We leren hoe je een IT-task kan opstellen op een zeer laag taalniveau en hoe je via die taak naar een spreekopdracht kan gaan die gekaderd is in de leefwereld van de jongeren. We ontdekken een schat aan lesmateriaal voor kijken, luisteren, lezen en schrijven op het internet, telkens met uitgewerkte lesvoorbeelden. Om er zeker van te zijn dat de deelnemers deze lesmethodieken onder de knie krijgen, gaan ze in sessie 2 en 3 zelf aan de slag en proberen we alles zelf uit in de computerklas. Alle ICT-vaardigheden die je nodig hebt om een les te maken met internetmateriaal worden op eenvoudige wijze aangeleerd. Dit is geen nascholing over computerprogramma’s, wel de ideale gelegenheid om precies die ICT-skills in de vingers te krijgen die passen bij een hedendaagse en motiverende lesaanpak. Uiteraard zijn al deze methodieken ook buiten het bso toepasbaar. De nascholing wil vooral bewijzen dat je ook op A1/A2-niveau met authentiek materiaal aan de slag kan.