Aanmelden




Laden…

Even geduld...

83145-M06-Ind Seksuele vorming van kinderen in de basisschool

Doelstellingen:
  • Zicht krijgen op de seksuele ontwikkeling van kinderen.
  • De inhoud (de doelen) van seksuele vorming leren kennen.
  • De inbedding van seksuele vorming in relationele vorming (ontwikkelingsgebieden en ontwikkelingsniveaus) verkennen.
  • De verschillende dimensies van seksuele vorming van kinderen verkennen en toepassen.
  • Seksueel grensoverstijgend gedrag tussen kinderen: verkennen van criteria.
  • Gepast inspelen op aanvaard en grensoverschrijdend seksueel gedrag van kinderen: tips voor de praktijk.
Doelgroep:

Schoolleiding, zorgcoördinatoren en leerkrachten

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO.
Inhoud:

Sessie 1:

Aan de hand van een inleidende presentatie krijgen de deelnemers toelichting bij de seksuele ontwikkeling van kinderen (0 tot 14 jaar). Van daaruit wordt gekeken naar wat gezond seksueel gedrag is van kinderen en hoe zich dat in de schoolcontext aandient.

Goede seksuele vorming vraagt om een integrale benadering vanuit verschillende dimensies: moreel, sociaal, lichamelijk, emotioneel, cognitief en religieus. Deze dimensies worden interactief verkend.

Seksuele vorming is ingebed in de bredere relationele vorming die aandacht heeft voor: werken aan zelfvertrouwen,omgang met eigen gevoelens, inlevingsvermogen in de anderen, sociale competentie en waarde-en normbesef. Daarbij wordt gekeken vanuit het persoonlijke (ik), het interpersoonlijke (jij) en het sociale (wij) niveau. De leerinhouden van seksuele vorming worden aan deze ontwikkelingsgebieden gelinkt.

De doelen voor seksuele vorming uit het Concept voor relationele vorming in de katholieke basisschool worden verkend.

Sessie 2:

De inhouden uit sessie 1 worden interactief herhaald.

Er wordt nagedacht over de geïntegreerde aanpak van seksuele vorming via de leergebieden en het schoolleven van elke dag.

Seksueel gedrag van kinderen beoordelen vanuit zes criteria: toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, leeftijds- en ontwikkelingsadequaat en zelfrespect.

Nadenken over gepaste pedagogische reacties op aanvaard en grensoverschrijdend gedrag van kinderen.

Nadenken over integere omgangsvormen tussen leerkrachten en leerlingen.

Strategie en methode:

Interactieve sessie met input door de nascholer en kansen tot toepassen. De deelnemers worden uitgenodigd tot gesprek en uitwisselen van ervaringen. Er wordt gewerkt met materialen van ‘IK+JIJ=WIJ’ (VVKBaO) en het Vlaggensysteem (Sensoa).

Bijkomende info:
  • Deelnemers brengen het Concept RV mee naar deze sessie.
  • Inschrijven: graag vóór 31 mei 2014.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van VSKO.

Sessies: 2 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw

Voorwaarde:

De deelnemers zijn in het bezit van het Concept voor relationele vorming in de katholieke basisschool.


Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 19 januari 2015 inschrijven en tot en met woensdag 7 januari 2015 uitschrijven.
Bijdrage: 120,00 Euro
Lesgever: Vanden Bergh Helena
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Pastoraal Centrum (Afgelast)
F. de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • woensdag 21 januari 2015 van 09:30 tot 12:30 (Afgelast)
    • woensdag 4 februari 2015 van 09:30 tot 12:30 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.