Aanmelden




Laden…

Even geduld...

3/15/07-module 1 Als team samen werken aan het project van de katholieke dialoogschool - verkennen

Doelstellingen:
  1. Het begrip ‘katholieke dialoogschool’ in groep verkennen, verdiepen en zich eigen maken.
  2. Een open gesprek over de katholieke dialoogschool ingang doen vinden op school. Communicatie en overleg op levensbeschouwelijk vlak optimaliseren om zo de kwaliteit van samenleven en –werken te bevorderen en de sociale samenhang te verstevigen.
  3. Met het team op zoek gaan naar aanwezige denkpatronen en realisaties op het vlak van identiteit (identiteitsonderzoek).
  4. Het christelijke verhaal en de katholieke bronnen laten klinken, hertalen en verankeren in het opvoedingsproject.
Doelgroep:

Leeftocht Icoontje 3x3cm.png

Alle onderwijsverstrekkers: directieleden, medewerkers, bestuurders in het gewoon en buitengewoon secundair onderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen i.s.m. Eventorganisatie – Dienst Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

De nascholingsprojecten ‘Samen werken aan het project van de katholieke dialoogschool’ willen de visie op katholieke dialoogschool stapsgewijs integreren en implementeren. Ze gunnen mensen de tijd en de ruimte om expliciet of impliciet de boodschap uit het evangelie op een concrete manier in het schoolleven in dialoog te brengen. Ze helpen in het groeiproces naar een gemeenschappelijk gedragen identiteit en in de vertaling daarvan naar de plaatselijke context, aansluitend bij de aanwezige mogelijkheden. Elke levensbeschouwing wordt in dat proces erkend, gerespecteerd en gewaardeerd.

In het nascholingsproject ‘Als team samen werken aan het project van de katholieke dialoogschool’ kiest het team voor een concretisering van het verkennen van het concept van de katholieke dialoogschool: wat is een katholieke dialoogschool en hoe situeert onze school zich in dat denkkader? (min. 1 sessie)

Strategie en methode:
  • De school of scholengemeenschap kiest voor de module 1: een verkennende benadering.
  • De school of scholengemenschap stelt een kernteam samen.
  • In een intakegesprek wordt de beginsituatie en de eigenheid van de school verkend en wordt de specifieke vraag van de school of scholengemeenschap verduidelijkt (zelfverheldering).
  • In het intakegesprek wordt afgesproken welke van de doelstellingen de klemtoon krijgen (in één sessie kunnen max. de doelen 1 tot 3 aangeraakt worden; in twee sessies kan ev. ook doel 4 worden verkend).
  • Via diverse werkvormen zoekt het team onder leiding van de nascholer naar beantwoording van zijn specifieke vraagstelling en worden de doelstellingen van het project nagestreefd.
  • Een team dat kiest voor de module 1, wijdt zich op verkennende wijze aan de doelstellingen.
Bijkomende info:

Bijkomende info kan bekomen worden bij de projectleider Andreas Janssens via andre.janssens@katholiekonderwijs.vlaanderen.

Nascholer: Leen Dillen

Aantal sessies: intakegesprek + 1 à 2 sessies (in afspraak met de nascholer)

Minimum per instelling: directie + kernteam (4)

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Geen – geen voorkennis nodig


Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
op afspraak
(Kaart)
  • Reeks 1: (6 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.