Aanmelden




Laden…

Even geduld...

3/15/07-module 2 Als team samen werken aan het project van de katholieke dialoogschool – trajectmatig expertise opbouwen

Doelstellingen:
  1. Het begrip ‘katholieke dialoogschool’ in groep verkennen, verdiepen en zich eigen maken.
  2. Een open gesprek over de katholieke dialoogschool ingang doen vinden op school. Communicatie en overleg op levensbeschouwelijk vlak optimaliseren om zo de kwaliteit van samenleven en –werken te bevorderen en de sociale samenhang te verstevigen.
  3. Met het team op zoek gaan naar aanwezige denkpatronen en realisaties op het vlak van identiteit (identiteitsonderzoek).
  4. Het christelijke verhaal en de katholieke bronnen laten klinken, hertalen en verankeren in het opvoedingsproject.
  5. Het beleidsvoerend vermogen van de school versterken door te reflecteren op de eigen (christelijke) identiteit en de concrete beleving op school. Het helder formuleren van de christelijk geïnspireerde identiteit van de school met een intern en een extern doel. Intern is het de bedoeling dat de heldere en gedragen formulering leidt tot een grotere betrokkenheid van het personeel bij de school (positieve identificatie). Extern is het de bedoeling dat ze bijdraagt tot de herkenbaarheid van de school als katholieke dialoogschool.
Doelgroep:

Leeftocht Icoontje 3x3cm.png

Alle onderwijsverstrekkers: directieleden, medewerkers, bestuurders in het gewoon en buitengewoon secundair onderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen i.s.m. Eventorganisatie – Dienst Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

De nascholingsprojecten ‘Samen werken aan het project van de katholieke dialoogschool’ willen de visie op katholieke dialoogschool stapsgewijs integreren en implementeren. Ze gunnen mensen de tijd en de ruimte om expliciet of impliciet de boodschap uit het evangelie op een concrete manier in het schoolleven in dialoog te brengen. Ze helpen in het groeiproces naar een gemeenschappelijk gedragen identiteit en in de vertaling daarvan naar de plaatselijke context, aansluitend bij de aanwezige mogelijkheden. Elke levensbeschouwing wordt in dat proces erkend, gerespecteerd en gewaardeerd.

In het nascholingsproject ‘Als team samen werken aan het project van de katholieke dialoogschool’ kiest het team voor een concretisering van trajectmatig expertise opbouwen.

In het traject van het team zijn volgende vragen richtinggevend:

  • welke stappen zetten we met ons team in de richting van een katholieke dialoogschool?
  • hoe gaan we concreet aan de slag?
  • (min. 4 sessies)
Strategie en methode:
  • De school of scholengemeenschap kiest voor de module 2: trajectmatig expertise opbouwen
  • De school of scholengemenschap stelt een kernteam samen.
  • In een intakegesprek wordt de beginsituatie en de eigenheid van de school verkend en wordt de specifieke vraag van de school of scholengemeenschap verduidelijkt (zelfverheldering) en wordt de school uitgenodigd om door het invullen van een vragenlijst hun beginsituatie in te schatten.
  • Via diverse werkvormen zoekt het team onder leiding van de nascholer naar beantwoording van zijn specifieke vraagstelling en worden de doelstellingen van het project nagestreefd.
  • Een team dat kiest voor de module 2, bouwt in het traject expertise op in de volgende stappen:
    • de aanwezige bronnen en waarden op het vlak van identiteit van de school naar boven halen en specificeren;
    • de inspiratie en de krachtlijnen van de katholieke dialoogschool leggen bij de aanwezige bronnen en waarden van de eigen school;
    • het eigen opvoedingsproject analyseren in het licht van de keuzes vanuit een katholieke dialoogschool;
    • de verzamelde reflecties en gemaakte keuzes samenvatten in een engagemenstverklaring/visietekst;
    • samen zoeken naar implementatie van de hernieuwde identiteitsverklaring naar het ganse team, de leerlingen, de verschillende werkgroep, naar visualisering en profilering.
Bijkomende info:

Bijkomende info kan bekomen worden bij de projectleider Andreas Janssens via andre.janssens@katholiekonderwijs.vlaanderen.

Nascholer: Leen Dillen

Aantal sessies: intakegesprek + 3 à 4 sessies (in afspraak met de nascholer)

Minimum per instelling: directie + kernteam (4)

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

Geen – geen voorkennis nodig


Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
op afspraak
(Kaart)
  • Reeks 1: (3 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.