Aanmelden




Laden…

Even geduld...

Lerende netwerken van ervaren pedagogisch begeleiders over begeleidingsdidactiek

Wil jij je als ervaren pedagogisch begeleider verdiepend professionaliseren in 'de metier' van pedagogisch begeleider?

Heb je zin om via een lerend netwerk modellen, methodieken en instrumenten te vertalen of/en door te ontwikkelen voor de begeleidingspraktijk, samen met collega’s, Vlaanderenbreed?

In werkjaar 2018-2019 werden twee lerende netwerken gevormd: eentje over weerstandshantering, een ander over het gebruik van de index voor inclusie als schoolontwikkelingsinstrument. Deze lerende netwerken worden verder gezet in 2019-2020.

We willen in het werkjaar 2019-2020 starten met bijkomende lerende netwerken die als doel hebben je begeleidingsdidactiek te versterken en te verbinden met de concrete begeleidingsprkatijk. Deelnemers leren van en met elkaar, regio-overstijgend, met ondersteuning van een procesbegeleider. De leden van zo’n lerend netwerk zijn de ‘eigenaar’ van het netwerk. Ze worden hierin ondersteund door een procesbegeleider, en kunnen ook vragen om inhoudelijk expertise binnen te brengen die complementair is aan de expertise van de leden. Het leren vindt niet enkel plaats tijdens de bijeenkomsten van het netwerk, maar ook tijdens het verder in de praktijk brengen en uitproberen tussentijds, en het terugkoppelen van deze ervaringen naar de netwerkleden.

Kenmerkend is dat :

  • de leden zelf hun gemeenschappelijke doel bepalen binnen het thema waarvoor ze zich inschreven;
  • het engagement van de leden de voorwaarde is om tot leren te komen;
  • de gelijkwaardigheid van de leden en bereidheid tot delen een voorwaarde is om deze vorm van leren te doen slagen;
  • de steun van de leidinggevenden nodig is om tijd en ruimte te maken voor deze vorm van leren;
  • de leden afspreken hoe er gewerkt wordt;
  • de leden afspreken hoelang het netwerk blijft bestaan.

Om wat je in het netwerk leert duurzaam te verankeren in je dagelijkse begeleidingspraktijk, raden we je aan om samen met een naaste collega in te schrijven zodat je tussentijds en nadien nieuwe ideeën kan uitdiepen en ervaringen kan delen. 

De thema's waarrond we nieuwe netwerken willen vormen zijn:

  • toolbox trajectbegeleiding gedeeld leiderschap
  • weerstandshantering in begeleidingswerk
  • lesson study als professionaliseringsmethodiek
  • coachingsvaardigheden
  • designers of learning environments
  • effectieve PLG's en praktijkgericht onderzoek
  • opstarten en ondersteunen van vakgroepen via leidraad so
  • index voor inclusie als instrument om te begeleiden ifv inclusief onderwijs
  • kwaliteitsvol ondersteunen van besturen vanuit de eigen identiteit
  • datageletterdheid en kwaliteitsontwikkeling
  • veranderingsprocessen ondersteunen in scholen

Op onze inschrijfpagina 2019-2020 vind je meer informatie over de thema's waarrond we een netwerk willen opstarten, en over de voorziene data per netwerk als die reeds gekend zijn. Graag inschrijven voor 21 juni 2019, zodat we een zicht krijgen op de deelnemersaantallen. Er is immers een minimum van 6 deelnemers om tot een rijke uitwisseling te kunnen komen. Ben je wel geïnteresseerd, maar passen de data niet, meld ons dan je interesse door in te schrijven op de wachtlijst.