Respectvol omgaan met weerstand in veranderingsprocessen is één van de uitdagingen van het beroep van pedagogisch begeleider. Dit thema raakt zowel de visie op begeleiding als de vaardigheden die nodig zijn om processen van verandering te begeleiden.
Het is de bedoeling van dit lerend netwerk verdiepend in te gaan op weerstandshantering in meer complexe begeleidingscontexten.
Hiertoe worden zowel praktijkervaringen van de deelnemers aangeboord als een specifiek perspectief binnen gebracht om naar weerstand te kijken en deze te hanteren. Wat dit laatste betreft putten wij inspiratie uit de communicatie- en systeemtheorie. Essentieel hierbij is dat weer
weerstand wordt beschouwd als communicatie en informatie die ons kan helpen om binnen een specifieke context met weerstand een respectvol traject van verandering te lopen met de betrokken actoren.
Een centrale vraag binnen dit model is: Hoe kan ik een context scheppen waarbij een gestold (onderwijs)verhaal toch weer vloeibaar wordt en een keuze faciliteert voor verandering?
- Hoe kan ik met weerstand omgaan zonder mijn draagkracht uit te putten.
- Hoe kan ik een context scheppen waarbij een gestold (onderwijs)verhaal toch weer vloeibaar wordt en een keuze faciliteert voor verandering?
- Hoe kan ik met weerstand omgaan zonder mijn draagkracht uit te putten.
Vanuit het perspectief van een lerend netwerk kunnen uiteraard nog andere vragen aan bod komen naar aanleiding van casuïstiek en reflecties doorheen de sessies.