Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/17/01-1.1MB Persoonlijk leiderschap

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Je hebt een officieel mandaat als leider van je school. Jij bent uniek, je school is uniek. Beleid voeren gebeurt op dit uniek kruispunt. Factoren binnen jezelf en binnen de school beïnvloeden dit. Inzicht en overzicht krijgen op dit complexe factorenveld, op de zichtbare en de onderstroomprocessen (cultuur, groepsdynamiek,...) en reflectie over je eigen mogelijkheden en beperkingen vormen een belangrijke basis in het leertraject van de schoolleider.

Het is een bewustwordingsproces van de reële macht en verantwoordelijkheid en hoe je die kan delen met het team in functie van het competentieniveau. In gesprek met ‘lotgenoten’ wordt men zich meer bewust van de belangrijke rol en de diversiteit aan taken die een schoolleider in de school te vervullen heeft, de veelvuldige verwachtingen die op je afkomen en de noodzaak om hierbij je grenzen te bewaken. In de module ‘Tijdsbeheer’ wordt hier concreet op verder gewerkt. 

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

Indien je het schooljaar (september) start als schoolleider kan je meteen in het eerste jaar instappen. De groepen zijn per regio samengesteld.

Lesgever: Binon Karel
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
meerdere locaties (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 25 september 2017
      PB Regio Mechelen-Brussel Frederik de Merodestraat 18 2800 Mechelen (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 17 oktober 2017
      Oude Abdij Kortenberg Abdijdreef 22 3070 Kortenberg (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.