Aanmelden




Laden…

Even geduld...

module 2 Het referentiekader onderwijskwaliteit als hefboom voor kwaliteitsontwikkeling

Doelstellingen:

Deelnemers:

  • hebben inzicht in wat het nieuwe referentiekader OnderwijsKwaliteit (kort ROK) voor de kwaliteitsontwikkeling in hun school kan betekenen;
  • kunnen in de explicitering van de eigen missie, visie en doelen alsook in de werkwijze van de eigen school linken leggen naar ROK;
  • krijgen tools aangereikt om de werking van de school in beeld te brengen en te evalueren aan de hand van het ROK;
  • formuleren opties om de kwaliteitsontwikkeling in de eigen school doelgericht en integraal, systematisch en cyclisch aan te pakken;
  • hebben zicht op verdere begeleidingsinitiatieven en zelfevaluatietools om concreet aan de slag te gaan met verschillende aspecten van kwaliteitsontwikkeling.
Doelgroep:

Een kernteam of beleidsteam binnen een school of scholengemeenschap.

Het aanbod staat open voor alle onderwijsniveaus: het basisonderwijs, het buitengewoon onderwijs, het secundair onderwijs en het volwassenenonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Het nieuwe referentiekader onderwijskwaliteit (ROK) roept veel vragen op bij scholen:

“Wat verwacht men nu van ons? Hoe beginnen we eraan? Hoe gaan we aan de slag met de verschillende kwaliteitsverwachtingen? Wat zal dat concreet betekenen voor onze werking? Hoe krijgen we alle personeelsleden mee? Hoe brengen we effecten en leerwinst in kaart?”

In dit nascholingstraject gaan we in op zulke vragen en differentiëren we op basis van de noden van de betrokken school. Deze vragen bespreken we in een intakegesprek.  

In de eerste sessie gaan we in op een inhoudelijke verdieping van het ROK. We zetten verder in op het verkennen van een gekozen thema of kwaliteitsbeeld. We expliciteren we onder begeleiding van de nascholer de linken tussen de eigen schoolwerking en ROK om te komen tot beleidsopties. 

In de tweede sessie gaan we dieper in op de rubriek kwaliteitsontwikkeling. Op basis van reflectie formuleren we opties om de kwaliteitsontwikkeling in de school meer doelgericht en integraal, systematisch en cyclisch aan te pakken. We gaan in op mogelijke begeleidingsinterventies of zelfevaluatietools die ingezet kunnen worden om de kwaliteitsontwikkeling op je school een boost te geven. 

Heb je nog geen idee welke module m.b.t. kwaliteitsontwikkeling het best aan de noden van je school beantwoordt? Vraag een intakegesprek aan via de projectcoördinator jerissa.debilde@katholiekonderwijs.vlaanderen.

Strategie en methode:

Op basis van een intakegesprek met de school/scholengemeenschap worden concrete doelen bepaald. Het aantal schoolsessies  en de invulling ervan kan op basis van dit intakegesprek nog aangepast worden.

De nascholing richt zich op een kernteam van de school/scholengemeenschap (beleidsteam, kwaliteitsteam). Dit kernteam bestaat minimaal uit twee personeelsleden in een (formele of informele) positie om de nodige expertise in de school/scholengemeenschap binnen te brengen, en die een zeker draagvlak kunnen creëren binnen de school/scholengemeenschap.

De schoolsessies zijn steeds een afwisseling van input van de nascholer en uitgebreide oefeningen waarbij deze input onmiddellijk toegepast worden voor je school. Van de school/scholengemeenschap wordt een actieve bijdrage gevraagd tijdens de sessies, en mogelijk ook in de periode tussen twee sessies. Zo kan een tussentijdse opdracht worden meegegeven. Op die manier wordt de tijd tijdens de sessies optimaal benut. We faciliteren hiermee ook de transfer van de theorie naar de praktijk van de school/scholengemeenschap.

In de nascholing bieden we specifieke expertise rond ROK en kwaliteitsontwikkeling aan. Dat staat niet in de weg dat we een coachende en activerende stijl gebruiken. Door reflectie en dialoog stellen we- de school/scholengemeenschap in staat om het ROK te gebruiken in het licht van aan kwaliteitsontwikkeling.

Het slagen van deze nascholing wordt versterkt door een intensieve samenwerking tussen begeleiding en nascholing. Afhankelijk van de context en de vragen van de school/scholengemeenschap kan het nascholingsproject op zich staan (met betrokkenheid van begeleiding) of geïntegreerd worden in een bestaand begeleidingstraject waarbij specifieke expertise van de nascholer wordt binnengebracht. De begeleider is verantwoordelijk voor de opvolging van het nascholingsproject.

 
Bijkomende info:

Dit zijn de modaliteiten voor deelname aan dit initiatief.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw!

Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 600,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.