Aanmelden




Laden…

Even geduld...

module 3 Leer-kracht ontwikkelen: Leraren leren samen

Doelstellingen:

De leerkrachten/deelnemers...

  • maken kennis met de cyclus van praktijkonderzoek;
  • optimaliseren de eigen praktijk vanuit een systematische reflectieve houding;
  • reflecteren systematisch over hun eigen praktijk en doorlopen hiervoor de cyclus van praktijkonderzoek;
  • verwerven vaardigheden om de eigen onderzoeksvragen te verfijnen, data te verzamelen en analyseren, en te komen tot resultaten en besluiten voor de eigen praktijk;
  • delen hun ervaringen en leren van elkaar binnen een kleine groep (5 tot 7 leraren) waarin ze de kenmerken van een professionele leergemeenschap trachten te integreren.
Doelgroep:

Een lerarengroep van 5 à 7 leerkrachten binnen een school, scholengemeenschap of ander samenwerkingsverband.

Het aanbod staat open voor alle onderwijsniveaus: het basisonderwijs, het buitengewoon onderwijs, het secundair onderwijs en het volwassenenonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Het slagen van deze nascholing vereist intensieve samenwerking tussen begeleiding en nascholing. Afhankelijk van de context van de school, de vragen en de betrokken begeleider of begeleidingsdienst kan het nascholingsproject op zich staan (met betrokkenheid van begeleiding) of geïntegreerd worden in een bestaand begeleidingstraject waarbij specifieke expertise van de nascholer wordt binnengebracht. De begeleider is verantwoordelijk voor de opvolging van het nascholingsproject.

“Hoe kan ik de zelfstandigheid van mijn kleuters bevorderen?” “Hoe komt het dat sommige leerlingen de regel van drie niet toepassen in hun stage?” “Ik doe wel heel erg mijn best, maar doe ik er eigenlijk wel toe, als leraar?” “Hoe kan ik de diversiteit in mijn klas beter benutten?”

“Als directeur wil ik de leerkrachten binnen mijn school handvaten aanreiken om samen op zoek te gaan naar hoe ze hun eigen praktijk kunnen verbeteren, zodat ze elkaar helpen in hun reflectie en professionele ontwikkeling”

Leraren zitten met uiteenlopende noden en vragen, waarop niet altijd een gepast nascholingsaanbod is. In deze module bieden we voor vragen van leraren niet zelf de oplossing aan. We versterken de school wel om binnen het lerarenteams systematisch te reflecteren over de klaspraktijk, op zoek te gaan naar oorzaken en naar oplossingen, en om deze oplossingen te evalueren.

Het volgen van deze nascholing is, naast het ingaan op specifieke uitdagingen van leraren, bovendien een manier om samenwerkend leren  te verankeren binnen de schoolwerking (echte professioneel lerende gemeenschappen).

We maken hierbij gebruik van de principes en methoden van linpilcare.

Heb je nog geen idee welke module rond kwaliteitsontwikkeling het best aan de noden van je school beantwoordt? Vraag een intakegesprek aan via de projectcoördinator jerissa.debilde@katholiekonderwijs.vlaanderen.

Strategie en methode:

Op basis van een intakegesprek worden concrete doelen bepaald. Het aantal sessies en de invulling van deze sessies kan op basis van dit intakegesprek nog gewijzigd worden.

De nascholing richt zich op een lerarenteams. Dit is een team van 5 tot 7 leerkrachten die samen hun eigen lespraktijk willen onderzoeken. Om dit traject alle kansen te geven is betrokkenheid van directie aanbevolen.

De sessies zijn steeds een afwisseling van input van nascholer en uitgebreide oefeningen waarbij deze input onmiddellijk toegepast wordt.

Het is mogelijk dat tussen schoolsessies een tussentijdse opdracht meegegeven wordt. Op die manier wordt de transfer van het geleerde naar de praktijk en/of beleid van de school/scholengemeenschap gefaciliteerd.

In de nascholing gebruiken we een coachende en activerende stijl om – door reflectie en dialoog- je school sterker maken om aan kwaliteitsontwikkeling te doen. Deze coachende houding staat het bieden van specifieke expertise rond kwaliteitsontwikkeling niet in de weg.

Bijkomende info:

Dit zijn de modaliteiten voor deelname aan dit initiatief.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 5 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 600,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1: (10 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.