Aanmelden




Laden…

Even geduld...

module 5 Verkennen van relevante informatiebronnen (Dataloep / Databundel/Instellingsprofiel) voor het schoolbeleid

Doelstellingen:

De deelnemers

  • oefenen in het selecteren van databronnen en indicatoren in functie van het eigen schoolbeleid;
  • leren databronnen aangereikt door de overheid (instellingsprofielen, platform ‘Mijn onderwijs’ en de nieuwe tool ‘dataloep’) lezen en denken hierbij na over de keuze van geschikte referentiegroepen voor hun instellingen;
  • leren data interpreteren en worden gestimuleerd om te reflecteren over beleidsmatig datagebruik;
  • maken kennis met een onderzoekscyclus als kader om systematisch data te gebruiken.
Doelgroep:

Een kernteam of beleidsteam binnen een school of scholengemeenschap.

Het aanbod staat open voor alle onderwijsniveaus: het basisonderwijs, het buitengewoon onderwijs, het secundair onderwijs en het volwassenenonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Er is zoveel informatie beschikbaar en we willen hiermee aan de slag gaan, maar we hebben het gevoel dat we door de bomen het bos niet meer zien. Welke informatie zit er in de databundels van Mijn Onderwijs, in dataloep en andere bronnen? Hoe kunnen we selecteren welke informatie voor ons zinvol is en welke niet?”

In deze nascholing ligt de focus op enerzijds op het uitwerken van een schooleigen bril om het kaf van het koren te scheiden, met name het bepalen welke informatie echt bruikbaar is voor het schoolbeleid, en welke informatie interessant is om te weten, maar niet noodzakelijk.

De tweede focus ligt op het verkennen van verschillende databronnen, het lezen en interpreteren van de schooleigen data en de betekenis hiervan geven voor het schoolbeleid.

Heb je nog geen idee welke module rond kwaliteitsontwikkeling het best aan de noden van je school beantwoordt? Vraag een intakegesprek aan via de projectcoördinator jerissa.debilde@katholiekonderwijs.vlaanderen.

Strategie en methode:

Het slagen van deze nascholing vereist intensieve samenwerking tussen begeleiding en nascholing. Afhankelijk van de context van de school, de vragen en de betrokken begeleider of begeleidingsdienst kan het nascholingsproject op zich staan (met betrokkenheid van begeleiding) of geïntegreerd worden in een bestaand begeleidingstraject waarbij specifieke expertise van de nascholer wordt binnengebracht. De begeleider is verantwoordelijk voor de opvolging van het nascholingsproject.

Op basis van een intakegesprek worden concrete doelen bepaald. Het aantal sessies en de invulling van deze sessies kan op basis van dit intakegesprek nog aangepast worden.

De nascholing richt zich op een kernteam van de school/scholengemeenschap (beleidsteam, kwaliteitsteam). Dit kernteam bestaat minimaal twee personeelsleden in een (formele of informele) positie om de nodige expertise in de school binnen te brengen, en die een zeker draagvlak kunnen creëren binnen de school.

De sessies zijn steeds een afwisseling van input van de nascholer en uitgebreide oefeningen waarbij deze input onmiddellijk toegepast worden voor je school.

Het is mogelijk dat tussen schoolsessies een tussentijdse opdracht meegegeven wordt. Op die manier wordt de transfer van het geleerde naar de praktijk en/of beleid van de school/scholengemeenschap gefaciliteerd.

In de nascholing gebruiken we een coachende en activerende stijl om – door reflectie en dialoog- je school sterker maken om aan kwaliteitsontwikkeling te doen. Deze coachende houding staat het bieden van specifieke expertise rond kwaliteitsontwikkeling niet in de weg.

Bijkomende info:

Dit zijn de modaliteiten voor deelname aan dit initiatief.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 360,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.